О т 1 януари жителите на Белград вече не плащат билети за градския транспорт. По този начин сръбската столица се присъединява към Люксембург, естонската столица Талин и френския Монпелие. Но това е първият град в Европа с население над 1 млн. (около 1,7 млн.), който предлага подобна мярка.
А тя цели едно единствено нещо: да се облекчат ужасните задръствания по улиците на Белград, по които за последните десет години броят на автомобилите се е увеличил с 250 000, обяви кметът Александър Сапич.
Проблемът на Белград е, че е една от малкото европейски столици без метро. Обещанието е, че до 2030 г. такова ще бъде пуснато в експлоатация, но проектът още не е стартиран, така че е нормално да предположим, че тази дата няма да бъде спазена.
🇷🇸 Belgrade public transport officially became free from January 1
— NEXTA (@nexta_tv) January 3, 2025
As of the beginning of 2025, residents and visitors of Serbia's capital can now use buses, trams, and trolleybuses free of charge.
Belgrade is the third European capital to introduce free public transport.… pic.twitter.com/Q1oKr56fan
Сапич обещава още, че старите автобуси, трамваи и тролейбуси ще бъдат заменени с нови до 2027 г. През ноември плановете на кметството да разруши важен, но стар мост от Втората световна война, вдигна хората на протест, като критиците зададоха логичния въпрос: как това ще облекчи транспорта в града.
Ще кажем също, че друга мярка на кметството са безплатните детски градини, а учениците в столицата получават финансова помощ.